تغذیه

در دنیای تغذیه توصیه‌ های احمقانه‌ ای بیان شده است. به مردم توصیه شده است که تمام انواع چیزهای عجیب و غریبی که به عقل سلیم می‌ رسد را انجام دهند. برخی از این گفته ها نه تنها هیچ کاربردی ندارد بلکه به علاوه مضر هم هستند.

اما بدترین بخش این است که هنوز هم بسیاری از این توصیه های گمراه کننده گفته می شود. در ادامه تا ۵ از بد ترین توصیه ها در مورد تغذیه را معرفی می‌ کنیم

۱. زرده تخم مرغ یعنی مغذی ترین بخش این ماده غذایی را دور بریزید

به این مورد فکر کنید که تخم مرغ یکی از مغذی ترین غذاهای موجود بر روی کره ی زمین است. مواد مغذی موجود در تخم مرغ کامل حاوی تمام بلوک های ساختمانی مورد نیاز برای تبدیل یک سلول لقاح یافته برای تبدیل به یک جوجه می باشد.

تنها یک مسئله وجود دارد و آن هم مقدار بالای کلسترول زرده تخم‌ مرغ است. به این خاطر که زرده تخم مرغ کلسترول بالایی دارد افراد فکر می کنند که این مورد باعث بالا رفتن کلسترول خون آنها می شود. به همین دلیل متخصصان تغذیه اغلب توصیه می‌ کنند که هفتگی ۲ تا ۶ عدد تخم مرغ مصرف کنید.

با این وجود بسیاری دیگر از متخصصان تغذیه اظهار می‌ کنند که می‌ توانیم تعداد تخم مرغ بیشتری مصرف کنیم به این شرط که زرده آن را دور بیندازیم. این بدترین کاری است که می توانید انجام دهید به این خاطر که زرده تخم مرغ تقریباً حاوی تمام مواد مغذی است.

مطالعات بسیار زیادی مصرف تخم مرغ کامل و اثر آن برای کلسترول خون را مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد که در ۷۰ درصد افراد تخم مرغ اثری بر روی سطح کلسترول ندارد. 

در ۳۰ درصد افراد باقیمانده زرده تخم مرغ باعث افزایش اچ دی ال کلسترول خوب گردید و همچنین ال دی ال کلسترول بد را به ذرات بزرگتر تبدیل کرد که برای ما مضر نباشد.

در حقیقت بسیاری از مطالعات که برخی از آنها بر روی هزاران نفر انجام شده است مصرف تخم مرغ کامل و خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی در افراد سالم را مورد بررسی قرار دادند و هیچگونه ارتباطی میان این دو پیدا نکردند.

علاوه بر این فراموش نکنیم که تخم مرغ فواید بسیار زیادی برای ما به دنبال دارد. تخم مرغ حاوی پروتئین با کیفیت ، چربی‌ های سالم، ویتامین ها و مواد های معدنی آنتی اکسیدان ها می باشد یعنی می‌ توان گفت تمام مواد مغذی که بدن ما به آن احتیاج دارد.

تخم مرغ حاوی مقدار بالایی از کولین می باشد که ماده مغذی برای مغز است و ۹۰ درصد افراد مقدار کافی از آن را دریافت نمی کنند. تخم‌ مرغ حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند لوتئین و زآگزانتین می باشد که از چشمان ما محافظت کرده و خطر ابتلا به انواع بیماری های چشمی را کاهش می دهد.

همچنین تخم مرغ یک ماده مغذی است که باعث کاهش وزن می شود. جایگزین کردن تخم مرغ با صبحانه های بر پایه غلات باعث افزایش احساس سیری و خوردن غذای کمتر و همچنین کاهش وزن می شود.

گذشته از همه اینها تخم مرغ یک ماده خوراکی ارزان بوده که به راحتی می توانید با آن غذاهای مختلفی درست کنید و مزه فوق العاده ای دارد. در واقع تخم مرغ یک غذای طبیعی کاملا عالی می باشد. دور انداختن زرده تخم مرغ به طور قطع یکی از بدترین کارهایی است که می‌ توانید انجام دهید.

خلاصه: زرده تخم مرغ یکی از مغذی ترین غذاهای موجود بر روی کره زمین است. کلسترول موجود در زرده تخم مرغ باعث بالا رفتن کلسترول بد خون یا افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی نمی شود.

۲. رژیم کم چرب با کربوهیدرات بالا بهترین رژیم است

رژیم کم چرب با کربوهیدرات بالا

توصیه جهانی برای داشتن رژیم های با چربی کم هیچ گاه پایه علمی مناسبی نداشته است. این در اصل بر پایه چندین مطالعه مشاهده ای نادرست انجام شده بر روی حیوانات و تصمیمات سیاسی غلط می باشد.

با وجودی که هیچ گونه شواهد علمی درباره اثرات چربی های اشباع شده بر روی بیماری های قلبی وجود ندارد اما برخی دانشمندان مجاب شده اند که این گونه چربی ها مضر بوده و برای پیشگیری از بیماری های قلبی باید رژیمی با چربی پایین داشت.

این درواقع دیدگاه رسمی دولت ها و سازمان های سلامتی در سراسر جهان برای دهه‌ ها می باشد. به طور همزمان نرخ چاقی و دیابت نوع ۲ به صورت تصاعدی بالا رفته است. از آن زمان تا کنون مطالعات بسیار بزرگی بر روی رژیم با چربی پایین انجام شده است.

بزرگ ترین و پرهزینه ترین مطالعه انجام شده در تاریخ بر روی ۴۸۸۳۵ خانم انجام شده که آنها را به دو گروه تقسیم کردند و در آن یک گروه رژیم با چربی کم و گروه دیگر رژیم استاندارد غربی را داشتند.

بعد از ۸ سال تنها یک پوند (۰.۵ کیلوگرم) تفاوت در وزن میان دو گروه وجود داشت و همچنین هیچ گونه کاهشی در مورد بیماری های قلبی و سرطان مشاهده نشد. 

بسیار دیگری از مطالعات هم نتیجه گیری یکسان با این مطالعه داشتند اما با این وجود هنوز هم این رژیم توسط بسیاری توصیه می شود اما هیچگونه کارکردی ندارد.

حقیقت این است که رژیم های با چربی کم باعث ایجاد یک شکست بسیار بد می ‌شوند. تغییرات در زمانی که رژیم کم چرب در برابر دیگر انواع رژیم ها قرار گرفته محکوم به شکست بوده است.

حتی به افراد دیابتی توصیه می‌ شود که رژیم با چربی پایین داشته باشند و مقدار مصرف کربوهیدرات خود را بالا ببرند اما این استراتژی تنها برای شرکت های دارویی منفعت به دنبال دارد. این یک حقیقت ساده بیوشیمی می باشد که کربوهیدرات باعث افزایش قند خون می گردد. این باعث می شود که بیماران دیابتی تنها بتوانند با استفاده از داروها قند خون خود را پایین بیاورند.

اگرچه رژیم های با چربی پایین شاید برای افراد سالم مناسب باشد اما برای افراد چاق و دارای نشانه های متابولیسم دیابت نوع ۲ بسیار آسیب رسان است.

در حقیقت چندین مطالعه نشان می دهند که رژیم های کم چرب اثر معکوس بر جا گذاشته و کلید خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و افزایش نشانه‌ های متابولیسمی می‌ شود. این گونه رژیم ها باعث افزایش تری‌ گلیسیرید، پایین آمدن اچ دی ال کلسترول خوب و افزایش تراکم ذرات کوچک ال دی ال کلسترول می‌ شود.

حالا زمان آن فرا رسیده که رژیم های خنده دار با چربی پایین کنار بروند و به خاطر نتایج فاجعه آمیزی که طی ده ها بر جا گذاشته اند معذرت خواهی کنند.

خلاصه: رژیم با چربی کم باعث شکست فاجعه آمیز می شود. این رژیم در بسیاری از مطالعات محکوم به شکست بوده اما هنوز که هنوز توسط دولت ها و سازمان های تغذیه در سراسر جهان توصیه می شود.

۳. کالری ها یکسان هستند و کیفیت غذا اهمیتی ندارد

تمرکز بیش از حد برای کالری یکی از بزرگترین اشتباهات در تاریخ تغذیه است. این یک افسانه می‌ باشد که ارزش کالری غذا مهم ترین موضوع می باشد و نه غذاهایی که کالری از آنها به دست می آید.

حقیقت این است که کالری ها مهم هستند اما به این معنا نیست که باید کالری شماری کنیم یا حتی به صورت آگاهانه از ریز مصرف آگاه باشیم. سالم‌ ترین و متناسب ترین انسان ها آنهایی بودند که از وجود کالری اطلاعی نداشتند.

بسیار مهم است که بدانید غذاهای مختلف اثرات متفاوتی بر روی هورمون ها و مقداری کالری که می سوزانید و همچنین بخشی از مغز می گذارند که کنترل زمان و مقدار خوردن را در دست دارند.

مثال می پردازیم که نشان می دهد چرا کالری ها یکسان نیستند:

پروتئین: داشتن یک رژیم پروتئین بالا باعث افزایش متابولیسم چیزی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز شده و همچنین به طور قابل ملاحظه ای باعث کاهش اشتها و میل شدید به غذا می شود. کالری های پروتئین اثر متفاوتی نسبت به کالری های چربی و کربوهیدرات دارند.

احساس سیری: بسیاری از مطالعات نشان می دهند که غذاهای مختلف اثرات متفاوتی بر روی احساس سیری دارند. شما برای سیر شدن نیاز به دریافت کالری کمتری از تخم مرغ یا سیب زمینی پخته شده دارید تا خوردن بستنی یا پیراشکی.

مثال های بسیار زیادی دیگری از غذاها و درشت مغذی ها وجود دارد که اثرات متفاوت بر گرسنگی و هورمون ها دارند. بنابراین افسانه کالری ها که می گویند تنها فاکتور لازم برای کاهش وزن و سلامتی هستند کاملا اشتباه است.

خلاصه: این ایده که کالری ها بسیار مهمتر است کیفیت غذا هستند یک اشتباه بسیار بزرگ است. غذاهای مختلف باعث ایجاد اثرات متفاوتی بر هورمون ها و مرکز مغز که کنترل عادت های غذایی ما را بر عهده دارد می گردد.

۴. از روغن های گیاهی برای پخت و پز استفاده کنید

روغن های سبزیجات مضر هستند

اغلب با ما توصیه شده است که از روغن دانه ها و سبزیجات که حاوی مقدار بسیار زیادی از چربی های دارای حلقه اشباع نشده هستند استفاده کنیم. در برخی از مطالعات مشخص شده است که این روغن ها از جمله روغن لوبیای سویا، روغن ذرت، روغن کانولا و روغن تخم کتان باعث کاهش کلسترول خون می شود.

با این وجود چیزی باعث کاهش کلسترول می شود لزوماً به این معنا نیست که از بیماری ‌های قلبی هم پیشگیری می‌ کند. در واقع چندین مطالعه نشان می‌ دهند با وجودی که این روغن ها منجر به کاهش کلسترول می‌ شود اما باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می گردند.

علاوه بر این این روغن ها بنا به چندین دلیل دیگر بسیار مضر هستند.درست است که این روغن ها حاوی چربی‌های دارای حلقه اشباع نشده هستند اما اکثر آنها از امگا ۶ است. افراد باید یک تعادل مشخصی از امگا ۳ و امگا ۶ را دریافت کنند زیرا که در حال حاضر افراد زیادی مقدار بالای از این روغن ها را دریافت می کنند.

داشتن یک رژیم با امگا ۶ بالا و امگا ۳ پایین باعث ایجاد التهاب در بدن می شود و امروزه در جوامع غربی این التهاب کلید ایجاد اکثر بیماری های مزمن است.

این اسیدهای چرب همچنین در غشای سلولی وجود دارند اما چربی های دارای حلقه اشباع نشده با اکسیژن واکنش نشان داده و شروع به ایجاد زنجیر رادیکال آزاد در غشای سلولی می کنند که به مولکول های مهم مانند پروتئین ها و DNA آسیب وارد می شود.

علاوه بر این اغلب افراد متوجه این مورد نیستند که در فرآیند تولید این روغن ها چربی های ترانس قرار داده شده است. در حقیقت مطالعات انجام شده بر روی روغن کانولا و روغن سویا نشان می دهد که ۰.۵ تا ۴.۲ درصد از این روغن ها چربی ترانس هستند.

بسیاری افراد که خودشان را متخصص می نامند به افراد توصیه می کنند که برای پخت و پز از این روغن ها استفاده کنند اما این یک ایده بسیار وحشتناک است زیرا که چربی های دارای حلقه اشباع نشده به گرما بسیار حساس بوده و به آسانی آسیب می بینند.

خلاصه: به افراد توصیه می‌شود که از روغن های حاوی اسید چرب امگا ۶ و چربی ترانس استفاده کنند. این روغن ها بسیار مضر بوده اما هنوز که هنوز توسط سازمان‌های تغذیه توصیه می شود.

۵. کره طبیعی را با مارگارین فرآوری شده جایگزین کنید

سازمان های تغذیه توصیه های بسیار اشتباهی دارند. با این وجود یک توصیه بسیار ناگوار جایگزین کردن کره طبیعی با مارگارین فرآوری شده می باشد. به طور جدی نگاهی به محتوای مارگارین بیندازید. اکثر اجزای تشکیل دهنده مارگارین ترکیبی از مواد شیمیایی می باشند که شکل و مزه ای مانند غذا دارند. شگفت آور نخواهد بود که بدانید مارگارین در مقایسه با کره طبیعی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می‌ دهد.

همچنین این مورد در  باره روغن های سبزیجات نیز صدق می کند و چندین مطالعه نشان می دهند که این روغن ها باعث ایجاد بیماری های قلبی و فوت افراد می شود.

مطالعات نشان می دهند که این چربی های فرآوری شده روغن ها باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود بنابراین منطقی است که از آنها دوری کنید.